הפצת ידיעות עסקיות ברחבי העולם
שירות של
מ.ג.מ. פרסומים בינלאומיים בע"מ
נציגים של BusinessWire
קומפיוג'ן

קומפיוג'ן מרחיבה ומאיצה את התוכנית לפיתוח נוגדנים לטיפול בסרטן ובמחלות של מערכת החיסון

בייז השקעות תזרים 8 מיליון דולר לתוכנית המורחבת תחת הסכם שני עם קומפיוג'ן למימון מחקר

21/12/2011 08:50
21 בדצמבר, 2011 - קומפיוג'ן (נאסד"ק: CGEN, ת"א: קמפג), הודיעה היום כי היא תרחיב ותאיץ באופן משמעותי את פעילותה לפיתוח נוגדנים מונוקלונאלים, בתחום הסרטן ובמחלות של מערכת החיסון, בצנרת התרופות שלה. הפעילות המורחבת תכלול הגדלה ניכרת במספר הנוגדנים שיפותחו במקביל כנגד חלבוני מטרה תרופתיים שזוהו על ידי קומפיוג'ן ונמצאים בצנרת הפיתוח של החברה. כמו כן, החברה מתכננת להטמיע יכולות עצמאיות לפיתוח נוגדנים תרפויטים עד לשלב הפרה-קליני, בעוד שבעבר הכוונה הייתה להסתמך לצורך כך על מקורות חיצוניים בלבד.

כמו כן, הודיעה קומפיוג'ן כי לצורך הרחבת הפעילות יתקבל מימון בסך של 8,000,000 דולר במסגרת הסכם שהחברה חתמה למימון מחקר עם חברת בייז השקעות ((Baize Investments, תאגיד פרטי המשקיע בטכנולוגיות רפואיות חדשניות. השקעה זו מתווספת להסכם מימון מחקר קודם שנחתם בין שתי החברות בדצמבר 2010, ובעקבותיו קיבלה קומפיוג'ן 5,000,000 דולר לבניית צנרת התרופות של החברה.

תחת תנאי ההסכם החדש, בתמורה למימון המחקר בסך 8,000,000 דולר, בייז תקבל זכויות כספיות באותם הנוגדנים שיגיעו, במהלך שלוש השנים הבאות, לאבני דרך שנקבעו מראש בתהליך הפיתוח או לשלב המסחור. בנוסף, במהלך הרבעון הראשון של 2014, בייז תוכל לוותר על זכויותיה ברווחים עתידיים בתמורה ל-1,455,000 מניות רגילות של קומפיוג'ן.

דר' ענת כהן-דייג, מנכ"ל קומפיוג'ן, אמרה, "במהלך השנתיים האחרונות שמחנו לדווח על תוצאות חיוביות עבור מספר חלבונים תרפויטיים בצנרת התרופות שלנו, כגון CGEN-15001
ו – CGEN-15091, במודלים של בעלי חיים למחלות של מערכת החיסון. במקביל להתקדמות זו אנו דנים בהסדרים פוטנציאלים להמשך הפיתוח והמסחור של מוצרינו באמצעות הסכמי רישוי וצורות אחרות של שיתופי פעולה. באשר לתרופות המבוססות על נוגדנים בתחום האונקולוגיה והאימונולוגיה, שהן הזרוע השנייה של צנרת הפיתוח של החברה, היתרון התחרותי שלנו מסתמך על היכולות החישוביות המיוחדות שלנו לאיתור מטרות תרופתיות חדשות שכנגדן ניתן לפתח נוגדנים שיהוו, בסופו של דבר, את המוצר הרפואי. זאת בניגוד לגילוי של חלבונים תרפויטיים, פעילות בה היכולות החישוביות של קומפיוג'ן מובילות ישירות לחלבון שהוא הבסיס לפיתוח התרופה".

דר' כהן-דייג הוסיפה, "נוגדנים מונוקלונאלים הם קבוצת התרופות הגדלה בקצב המהיר ביותר, עם יותר מ-20 נוגדנים שכבר אושרו בארה"ב לשימוש כתרופות למחלות שונות. כמו כן, סיכויי ההצלחה בפיתוח של נוגדנים מונוקלונאלים עולים על כל קבוצה אחרת של תרופות. אולם, האתגר המרכזי בתחום הוא זיהוי ואיתור מטרות תרופתיות חדשות לפיתוח נוגדנים תרפויטים. לצורך כך, בעזרת היכולות החישוביות הייחודיות שלה, קומפיוג'ן פיתחה פלטפורמות לאיתור חלבוני מטרה תרופתיים, וכעת יש לחברה מאגר מטרות תרופתיות מבטיח הנמצא בשלבי וולידציה מוקדמים, כשחלק מחלבוני המטרה נמצאים בשלב בו המשך הפיתוח מצריך יצירת נוגדנים".

דר' כהן-דייג סיכמה, "בהסתמך על ההצלחה המתמשכת שלנו בשימוש בכלים חישוביים לצורך איתור מטרות תרופתיות פוטנציאליות לנוגדנים, אנחנו שמחים מאד להודיע היום על הרחבה משמעותית והאצה של תוכנית הפיתוח שלנו, הכוללת הגדלת מספר המטרות שכנגדם נפתח נוגדנים ואשר ייבדקו במודלים של בעלי חיים למחלות שונות, לפני חתימה על הסכמי רישוי. יתר על כן, מכיוון שאנו צופים שנמשיך להזדקק ליכולת זו כנגד מטרות תרופתיות נוספות, אנו סבורים שהפיתרון המועדף הוא לבסס יכולות עצמאיות לייצור נוגדנים תרפויטים, וזאת בנוסף לשימוש בגורמים חיצוניים בכפוף להסכמים, שלרוב יכללו חלוקה בהכנסות מהמוצרים העתידיים".

מורי גולדמן, יו"ר בייז, אמר, "אנחנו מרוצים מההתקדמות שהושגה על ידי קומפיוג'ן בפיתוח צנרת התרופות בכלל, וביחס למוצרים הספציפיים בהם יש לנו אינטרס פיננסי בפרט, ואנו גאים בסיוע שהענקנו ליצירת התוכנית לפיתוח צנרת התרופות של החברה בשלהי 2010. משום כך, אנחנו שמחים כעת להרחיב את שיתוף הפעולה על ידי התמקדות בהאצת הפיתוח של נוגדנים מונוקלונאלים כנגד מספר מטרות תרופתיות מבטיחות בתחום האונקולוגיה שאותרו על ידי קומפיוג'ן. צעדים אלו צפויים להוביל לתרופות למחלות שאין להם כיום מענה בתחום הטיפול בסרטן, ובכך לתרום לרווחת האנושות".

מר מרטין גרסל, יו"ר קומפיוג'ן, הוסיף, "לאחר יותר מעשור בו בנינו את תשתיות הגילוי והבסיס המדעי התומכים ביכולות החישוביות של קומפיוג'ן, במהלך השנים האחרונות הגענו לשלוש החלטות קריטיות באשר לאפשרויות הרפואיות והכלכליות, העומדות בפנינו כיום. ראשית, החלטנו להתמקד בנוגדנים מונוקלונאלים ובחלבונים תרפויטיים בתחומי האונקולוגיה והאימונולוגיה. שנית, התשתיות החישוביות רבות העוצמה שלנו אפשרו לנו לבסס במהירות צנרת תרופות עם כ-30 מועמדים מבטיחים בשלבי וולידציה ופיתוח מוקדמים. ולבסוף, ההצלחה שלנו באיתור מטרות תרופתיות לנוגדנים, הובילה אותנו להחלטה השלישית, והיא הרחבה והאצה משמעותיות של מרכיב זה בצנרת הפיתוח כדי למצות את הערך המרבי מהמטרות התרופתיות אותן גילינו".

מר גרסטל סיכם, "בייז השקעות היא שותף משמעותי של קומפיוג'ן ביישום החלטות אלו. הסכם מימון המחקר הראשון שלנו עם בייז, שנחתם ב-2010, אפשר לנו לקדם בצורה החלטית את צנרת התרופות, מבלי לחשוף את החברה לסיכון כלכלי מוגבר בתקופה של אי-יציבות כלכלית, ומבלי לדלל בצורה משמעותית את חלקם של בעלי המניות שאפשרו לנו לייצר את ההזדמנויות הללו. כעת, הסכם חדש זה עם בייז יאפשר לנו להרחיב באופן משמעותי ולהאיץ את קידום הפעילות המבטיחה שלנו בתחום הנוגדנים, שוב תוך הגנה על האינטרסים של בעלי המניות הנוכחיים שלנו".

הסכם המימון החדש עם בייז השקעות
בתמורה למימון מחקר של 8,000,000 דולר, בייז תהיה זכאית לקבל זכויות כספיות בנוגדנים תרפויטים שיפותחו כנגד 12 חלבוני מטרה, אשר התגלו על ידי קומפיוג'ן בתחום האונקולוגיה, כל זאת בתנאי שאותם נוגדנים תרפויטים יתנו תוצאות טיפוליות מוצלחות במודל מחלה בחיות תוך תקופה של שלוש שנים ו/או יועברו לצדדים שלישיים לצורך פיתוח סופי ומסחור באותה מסגרת זמן. בכל אחד מהמקרים לעיל, הזכויות הפיננסיות של בייז באותם נוגדנים מונוקלונאלים יכללו את הזכות לקבל מקומפיוג'ן אחוזים מתשלומים עתידיים שישולמו לקומפיוג'ן תחת הסכמי רישוי לצורך המשך פיתוח ומסחור. האחוזים עבור כל אחד מהנוגדנים מונוקלונאלים יחושבו ביום הענקת הרישיון בהתאם למידרג אשר ישקלל את סך הסכומים שמימנה בייז בפיתוח הנוגדנים התרפויטיים כנגד 12 חלבוני המטרה הספציפיים עד לאותו יום, ביחס לסך הכספים שהושקעו על ידי בייז והחברה בפיתוח אותם נוגדנים. בכל מקרה, בייז תהיה זכאית לקבל לא פחות מ- 10% מהתקבולים העתידיים אשר יתקבלו ביחס לאותם נוגדנים מונוקלונאלים. בנוסף תהיה בייז זכאית, במשך הרבעון הראשון של 2014, לוותר על זכויותיה לאחוזים מאותם תקבולים בתמורה ל- 1,455,000 מניות רגילות של קומפיוג'ן.

אודות נוגדנים תרפויטיים
נוגדנים תרפויטיים מונוקלונאלים הם קבוצת תרופות ביולוגיות הנקשרות באופן ספציפי ביותר לתאי או חלבוני מטרה. בזכות הרבגוניות והספציפיות המייחדות נוגדנים, מוקדש מאמץ מחקרי רב לפיתוח טיפולים בעזרת נוגדנים למגוון מחלות, בתקווה שטיפולים אלו יאופיינו ביעילות גבוהה יותר ובפחות תופעות לוואי יחסית לתרופות המקובלות כיום. כטיפול בסרטן, נוגדנים מונוקלונאלים יכולים לעכב תהליכים תאיים החיוניים להתפתחות הגידול, להמריץ את מערכת החיסון של המטופלים לתקוף את תאי המטרה הסרטניים, או לשמש כמעין נשאים המובילים טיפולים כימותרפיים באופן ממוקד רק אל התאים שסומנו על ידי הנוגדנים. DataMonitor מעריכה ששוק הנוגדנים המונוקלונאלים צפוי להגיע לכ- 65 מיליארד דולר עד שנת 2016. יתר על כן, ניתוח נתונים שנעשה על ידי אוניברסיטת טאפטס
(Tufts University) שבארה"ב מראה שמידת ההצלחה בפיתוח נוגדנים תרפויטיים, החל משלב I של הניסויים הקליניים ועד לאישור של ה-FDA, כפולה ויותר מזו של התרופות המקובלות כיום, המבוססות על חומרים כימיים.

אודות הפלטפורמה של קומפיוג'ן לאיתור מטרות תרופתיות לנוגדים
הפלטפורמה של קומפיוג'ן לאיתור מטרות תרופתיות לנוגדנים משמשת לזיהוי מטרות חדשות המתאימות לפיתוח נוגדנים תרפויטים. כיום, שלב איתור המטרות המבטיחות מהווה אתגר משמעותי בפני התעשייה. פלטפורמת הגילוי של החברה מבוססת במידה רבה על LEADS ו-MED, המהוות מרכיבי ליבה תשתיתיים לצורך פיתוח פלטפורמות האיתור והגילוי של קומפיוג'ן. פלטפורמת LEADS מספקת מבט מקיף ומעמיק על כלל הרנ"א המשועתק בתאים (transcriptome), על החלבונים המיוצרים בתאים (proteome), ועל מגוון פפטידים, כלומר חלבונים קצרים או מקטעי חלבונים המיוצרים בתאים (peptidome). פלטפורמת LEADS משמשת, אם כן, כתשתית עשירה לצורך איתור גנים, תעתיקים או חלבונים חדשים. פלטפורמת MED היא מאגר מידע אינטגרטיבי המורכב מתוצאותיהם של יותר מ-70,000 ניסויים של ביטוי גנים ברקמות שמקורן באדם. תוצאות הניסויים עברו נרמול וקוטלגו על פני כ-1,400 מצבים קליניים (כמו למשל רקמות תקינות, רקמות סרטניות, רקמות שנלקחו מחולים שטופלו בתרופה מסוימת וכן הלאה). מידע זה מאפשר בחינה בו-זמנית של רמת הביטוי של גנים ושל מסלולים ביוכימיים בכל 70,000 הניסויים.

בנוסף להטמעת MED ו-LEADS, הפלטפורמה לאיתור מטרות תרופתיות לנוגדנים משתמשת במקורות מידע נרחבים ובמספר גדול של אלגוריתמים כדי לאתר מספר רב של חלבונים ממברנליים חדשים היכולים לשמש כמטרות לנוגדנים תרפויטיים, למשל בתחומי האונקולוגיה והאימונולוגיה. בחירת המועמדים המתאימים מתוך קבוצה גדולה זו של חלבונים ממברנליים חדשים נעשית על ידי שימוש בכלים חישוביים נוספים שפותחו במיוחד לכל מחלה או לכל משפחת חלבונים.

אודות קומפיוג'ן
קומפיוג'ן היא חברה מובילה לגילוי תרופות, המתמקדת במציאת תרופות ביולוגיות לסוגים שונים של סרטן ומחלות של מערכת החיסון. לא כמו שיטות נפוצות לגילוי תרופות המבוססות על ניסוי וטעייה, תהליך גילוי התרופות של קומפיוג'ן מבוסס על פלטפורמות חישוביות מתוחכמות. לאחר תהליך הגילוי הממוחשב, תרופות פוטנציאליות עוברות תהליך של ולידציה ניסויית, ומוצרים נבחרים מקודמים הלאה בצנרת הפיתוח. המודלים החישוביים של קומפיוג'ן משתמשים בתשתית גדלה והולכת של ידע מדעי ייחודי ושל פלטפורמות חישוביות, אלגוריתמים, מערכות לומדות ויכולות חישוביות נוספות. המודל העסקי של החברה משלב שיתופי פעולה לצורך המשך הפיתוח והמסחור של המוצרים המתגלים על ידי קומפיוג'ן, המבטיחים לחברה תשלומים עבור אבני דרך בפיתוח וכן תמלוגים ממכירות ומהכנסות נוספות. בשנת 2002, קומפיוג'ן ייסדה חברת בת, אבוג'ן (ת"א: אבגן( המשתמשת בחלק מהיכולות החישוביות שפותחו בקומפיוג'ן בביוטכנולוגיה חקלאית. למידע נוסף אודות קומפיוג'ן אנא בקרו באתר החברה, www.cgen.com.

הודעה זו כוללת גם תחזיות, הערכות, אומדנים ומידע אחר המתייחסים לאירועים ועניינים עתידיים, שהתממשותם אינה ודאית (מידע צופה פני עתיד) . העובדות והנתונים העיקריים ששימשו בסיס להודעה זו הנם עובדות ונתונים בנוגע למצב הנוכחי של החברה, פעילויותיה ועסקיה, עובדות ונתונים בנוגע למצב הנוכחי של תחומי הפעילות בהם פועלת החברה, עובדות ונתונים מאקרו כלכליים ואחרים, כפי שהיו ידועים לחברה במועד הכנת הודעה זו. המידע צופה פני עתיד הכלול בהודעה זו מבוסס במידה מהותית, בנוסף לאינפורמציה הקיימת בחברה, על ציפיות והערכות נוכחיות של החברה לגבי התפתחויות עתידיות בכל אחד מהפרמטרים האמורים, ועל השתלבותן של ההתפתחויות כאמור אלה באלה. אין לחברה כל ודאות כי ציפיותיה והערכותיה אכן יתממשו, ותוצאות הפעילות של החברה עלולות להיות שונות באופן מהותי מהתוצאות המוערכות או המשתמעות מהאמור לעיל, בין היתר עקב שינוי בכל אחד מהגורמים דלעיל.

תרגום זה מהווה תרגום נוחות בלבד, והנוסח המחייב הינו הנוסח באנגלית.

תוכן הודעה זו בשפת המקור מהווה את הגרסה הרשמית והמהימנה היחידה של מסמך זה. תרגומים מסופקים למטרות נוחיות בלבד ויש להצליבם מול המסמך בשפת המקור, המהווה את הגרסה היחידה של טקסט זה שהינה בעלת תוקף משפטי.
פרטי קשר